Stres w pracy: jak sobie radzić?

Doradca klienta Warszawa
stres w pracy

Chyba nie ma na świecie doradcy klienta, który mógłby z całą pewnością powiedzieć: „stres w pracy jest mi zupełnie obcy, nie znam tego uczucia”. Niektórzy ludzie są bardziej odporni na stres, mają stalowe nerwy i potrafią w miarę szybko odzyskać spokój i równowagę, podczas kiedy inni jeszcze długo po trudnej sytuacji dochodzą do siebie. Lekki niepokój może motywować i pobudzać do działania, ale permanentny, silny stres szkodzi i niszczy zdrowie człowieka. Warto więc odnaleźć jego przyczyny i nauczyć się, jak sobie z nim radzić.

Stres w środowisku pracy: przyczyny

Stres i jego wpływ na zdrowie człowieka ma charakter subiektywny. Jest reakcją organizmu na pewne czynniki. Dla jednej osoby dana sytuacja będzie bardzo stresująca, dla innej zupełnie neutralna.

Trudny klient, napięty grafik, błąd w rozliczeniach, presja ze strony przełożonego… przykłady powodów stresu można mnożyć w nieskończoność.

Jeśli już w niedzielny wieczór czujemy się źle, na myśl o poniedziałku pocą nam się dłonie i trudno przełknąć ślinę, prawdopodobnie to silny stres przed pracą. Warto zastanowić się, z czym konkretnie jest on związany. Być może chodzi o nieuchronność konfrontacji z szefem czy klientem, a może taki stan wywołuje myśl o nielubianych i nieadekwatnych do umiejętności zadaniach. Frustrująca może być też wizja nadciągającej monotonii pracy.

Co jeszcze potęguje stres w środowisku pracy? Brak wsparcia ze strony współpracowników i przełożonego, niezdrowe relacje międzyludzkie, ciągła rywalizacja, brak jasno określonych wymagań, zbyt duże obciążenie pracą bądź za mało obowiązków. Stres może wzmagać też dysharmonia między życiem zawodowym i osobistym.

Jak pokonać stres w pracy?

Podobnie jak przyczyn, tak i sposobów radzenia sobie ze stresem jest wiele. Warto sprawdzić, które najbardziej nam odpowiadają i przynoszą najlepsze efekty. To także kwestia indywidualna. Czasem najprostsze rozwiązania, jak sen, czas na relaks czy medytacja okazują się najlepsze. Możemy spróbować nabrać dystansu – do pracy, relacji zawodowych. Jeśli problem jest naprawdę duży, warto zgłosić się po profesjonalną pomoc psychologa czy psychoterapeuty.

Konsekwencje stresu w pracy

Konsekwencje stresu, zwłaszcza jeśli staje się on codziennością, bywają bardzo poważne. Może doprowadzić do długotrwałego obniżenia nastroju, rozdrażnienia, ogólnego zniechęcenia i rozczarowania samym sobą oraz otoczeniem. Ciągle zestresowana osoba po pewnym czasie zaczyna odczuwać brak mocy sprawczej i sensu działania, może jej grozić wypalenie zawodowe, a nawet depresja.

Stres ma także negatywny wpływ na fizyczne zdrowie pracownika. Bóle brzucha i inne dolegliwości ze strony układu pokarmowego, podwyższone ciśnienie czy problemy ze snem to początek długiej listy problemów ludzi zestresowanych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *