Work-life balance: co to jest?

Doradca klienta Warszawa
work life balance

Żyjemy dziś szybko, często zapominając o tym, że kiedyś trzeba przecież odpocząć. W pracy bierzemy na siebie kolejne obowiązki, perfekcjonizm każe nam wszystko robić samemu, choćby po godzinach i kosztem czasu wolnego. Telefony od klientów odbieramy do późnego wieczora, a granica między pracą i odpoczynkiem powoli się zaciera, o co nietrudno zwłaszcza w przypadku pracy zdalnej. Na dłuższą metę taki styl życia może odbić się na naszym zdrowiu. Jeśli mimo ogromnego wysiłku nasza satysfakcja z pracy spada, a jednocześnie chcielibyśmy czegoś więcej od życia prywatnego, warto poznać koncepcję work-life balance. Co to jest i jakie ma zalety?

Work-life balance: definicja

Work-life balance po polsku to równowaga między życiem zawodowym i osobistym, umiejętność organizowania swojego czasu w taki sposób, by pogodzić pracę z innymi ważnymi dla człowieka aktywnościami – w sferze rodzinnej, społecznej, związanymi z realizowaniem pasji. Zasada działa w dwie strony i zakłada odpowiednie wyważenie obu sfer. Nie oznacza bynajmniej, że dokładnie tyle samo czasu należy poświęcić na pracę i zajęcia poza nią, że nadgodziny czy szkolenia i rozwój zawodowy są czymś złym. Należy za to oddzielić czas na wykonywanie obowiązków i czas wolny od pracy.

Work-life balance: zalety

Koncepcja ta ma wiele zalet, zarówno z punktu widzenia pracownika dbającego o swoją życiową równowagę, jak i z perspektywy pracodawcy, który ustala zasady pracy tak, by dać pracownikom przestrzeń na rozwój zawodowy czy realizowanie pasji. Dlaczego harmonia jest tak ważna?

  • dla pracownika

Przemęczony pracownik, który nigdy nie odpoczywa, nie będzie w pełni produktywny. Naraża się za to na wypalenie, choroby zawodowe. Z kolei osoba, która np. zamiast pracować, skupia się głównie na swoich prywatnych sprawach, nie może liczyć na rozwój zawodowy.

Równowaga między pracą a sprawami osobistymi przynosi wielowymiarowe korzyści, przede wszystkim zdrowotne – zarówno jeśli chodzi o kondycję psychiczną, jak i fizyczną. Organizacja czasu pozwala realizować się na różnych polach, układać relacje rodzinne i społeczne, skupiać się na rzeczach naprawdę ważnych.

  • dla pracodawcy

Wiele firm już na etapie rekrutacji do pracy informuje kandydatów, że dba o work-life balance. Co to właściwie oznacza? Pomóc pracownikom w utrzymaniu równowagi można na wiele sposobów. Elastyczne godziny pracy, organizowanie imprez integracyjnych czy szkoleń pokazuje, że dla pracodawcy ważne są nie tylko wyniki finansowe, ale też rozwój zawodowy pracowników, ich zaangażowanie we wspólny cel i poczucie integracji z zespołem. Co dzięki temu zyskuje przedsiębiorstwo? Kadrę, która czuje się związana z firmą, mniejszą rotację pracowników, ograniczenie liczby absencji w pracy. Takie działania mają też pozytywny wpływ na wizerunek pracodawcy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *